Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης

Σχολική Μονάδα: 20ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ – 9360414

Σχολικό Έτος: 2022 – 2023

Ημερομηνία Εξαγωγής: 29/05/2023

Σχολική Μονάδα: 20ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ – 9360414 Στόχος Βελτίωσης:
Σκοπός του σχεδίου δράσης είναι η βελτίωση και η ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ σχολείου και οικογένειας, με στόχο την ενεργό συμμετοχή των γονέων στην παιδαγωγική διαδικασία.

1. Ενημέρωση και εμπλοκή των γονέων στη σχολική ζωή.

2. Επικοινωνία και συνεργασία σχολείου – οικογένειας ώστε να υπάρχει πληροφόρηση και αλληλεπίδραση ανάμεσα στις δύο πλευρες.

3. Επιμορφωτική και συμβουλευτική υποστήριξη των γονέων για ζητήματα που άπτονται της ακαδημαϊκής και κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης των μαθητών/τριών.

4. Ενημέρωση για θέματα διατροφής, αυτοεξυπηρέτησης και αυτονομίας των νηπίων.

5. Οργάνωση δράσεων και ενημερωτικών συναντήσεων , γονέων και εκπαιδευτικών με τη συμμετοχή ειδικών επιστημόνων.


Σχέδιο Δράσης: Συμμετοχή των γονέων στη σχολική ζωή και δράση

Άξονας: Σχέσεις σχολείου – οικογένειας

Συντονιστής Δράσης: ΡΟΥΣΗ ΣΤΕΛΛΑ




Α. Σχεδιασμός της Δράσης


Αναγκαιότητα – Στόχοι


Μετά από επικοινωνία με τους γονείς, παρατήρηση και συζήτηση των εκπαιδευτικών του σχολείου διαπιστώθηκε ότι οι σχέσεις του σχολείου με τους γονείς είναι αρκετά ικανοποιητικές, όμως η εμπλοκή των γονέων στη σχολική ζωή είναι πολύ περιορισμένη. Παρατηρήθηκε επίσης ότι θα ήταν χρήσιμη η επιμορφωτική και συμβουλευτική υποστήριξη των γονέων για διάφορα ζητήματα που άπτονται της ακαδημαϊκής και κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης των μαθητών/-ητριών., καθώς και για θέματα διατροφής, αυτοεξυπηρέτησης κι αυτονομίας των νηπίων .





Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης


Οκτώβριος – Δεκέμβριος:

Αρχική προσέγγιση με ενημερωτικές συναντήσεις, ώστε να δημιουργηθεί ένας Σύλλογος Γονέων, να οριστεί μια Ομάδα Δράσης και να καθοριστεί το πλαίσιο της επικοινωνίας και συνεργασίας σχολείου-οικογένειας.

Ταυτόχρονα, προσδιορίζεται ο τρόπος με τον οποίο θα διερευνηθούν οι επιμορφωτικές ανάγκες των γονέων-κηδεμόνων και, σε αδρές γραμμές , οι θεματικοί άξονες των επιμορφωτικών/ενημερωτικών συναντήσεων (π.χ. επικοινωνία και σχέσεις των μαθητών/-ητριών, διαχείριση συναισθημάτων, αντιμετώπιση παραβατικής συμπεριφοράς, θέματα διατροφής κ.ά.)

Ιανουάριος-Μάιος:

Δημιουργία ενός ψηφιακού χώρου ενημέρωσης και επικοινωνίας γονέων-κηδεμόνων (π.χ. στο σχολικό ιστότοπο, σε blog κ.ά.) στον οποίο θα αναρτάται, με την εποπτεία της Ομάδας Δράσης και του υπεύθυνου εκπαιδευτικού, ενημερωτικό υλικό (άρθρα, επιμορφωτικές-ενημερωτικές δράσεις, οπτικοακουστικό υλικό) για θέματα όπως η ψυχολογία των παιδιών, η αντιμετώπιση της παραβατικής συμπεριφοράς, η ενδοσχολική βία κ.ά. Ταυτόχρονα, διερευνάται και η δυνατότητα διαμόρφωσης ενός forum ανταλλαγής απόψεων και επικοινωνίας με το σχολείο.

Οργάνωση δράσεων από κοινού του σχολείου και των γονέων, όπως : μια εκδρομή στο κοντινό μας πάρκο, όπου θα πραγματοποιηθεί θεατρικό παιχνίδι για γονείς και παιδιά ή/και σύντομη ενημέρωση κι ομιλία σχετικά με την άθληση κι αθλητικές δραστηριότητες για γονείς και παιδιά, ή/και μια εκδήλωση σε συνδιοργάνωση γονέων κι εκπαιδευτικών σχετικά μ’ ένα θέμα γενικού ενδιαφέροντος, όπως το πώς ανακυκλώνουμε.

Δημιουργία κύκλου ενημερωτικών-επιμορφωτικών συναντήσεων με εισηγητές μέλη ομάδας εκπαιδευτικών του σχολείου και άλλους ειδικούς: Σε κάθε συνάντηση θα θίγονται αναπτυξιακά και μαθησιακά ζητήματα των παιδιών, σχολικής συμπεριφοράς και διαχείρισης, θα αναπτύσσονται προβληματισμοί και θα δίνονται κάποιες γενικές κατευθύνσεις για αποτελεσματικότερη συνεργασία εκπαιδευτικών και γονέων σε σχέση με τη σχολική ζωή των παιδιών.

Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία


ιστοσελίδα σχολείου, σελίδα σχολείου στα ΜΚΔ, συναντήσεις στο χώρο του σχολείου για επικοινωνία και λήψη αποφάσεων


Ερωτηματολόγια σε γονείς

παρατήρηση – ομαδοποίηση των προβληματισμών, που εκφράζονται στα μέσα επικοινωνίας

καταγραφή σε ημερολόγιο της ομαδικής διάδασης μεταξύ γονέων-σχολείου (π.χ. “ημέρα γονιού – παιδιού” με παιχνίδια ή ημέρα καθαρισμού της γειτονιάς κ.α.)






Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης

Το Σχέδιο δράσης θεωρείται επιτυχημένο όταν επιτευχθούν οι στόχοι, που έχουν τεθεί. Ως βασικά κριτήρια επιτυχίας θεωρούνται τα εξής:

Οι γονείς να συνεργάζονται με το σχολείο και ν’ αναγνωρίζουν ότι η βοήθεια και η συμμετοχή τους σε δράσεις με βάση τις σχολικές ανάγκες, είναι μέσα στα πλαίσια του γονεϊκού τους ρόλου, άρα κάτι υποχρεωτικό.

Το σχολείο να συνεργάζεται με τους γονείς, σεβόμενoi τις ιδιαίτερες συνθήκες, στις oποίες ζει η κάθε οικογένεια, αλλά και τις ανάγκες τις κάθε οικογενείας.

Οι γονείς να ζητούν βοήθεια και να ενημερώνονται για θέματα, που αφορούν στη διαπαιδαγώγηση κι εκπαίδευση των παιδιών τους, αναγνωρίζοντας ότι τα παιδιά τους είναι ισάξια μέλη μιας ομάδας.

Οι γονείς για τις εξωσχολικές δράσεις (εκδρομές, επισκέψεις, εξερευνήσεις)

Οι γονείς να βοηθούν, να συμμετέχουν και να εκφράζουν απόψεις για τις υλικοτεχνικές υποδομές της σχολικής μονάδας.


Οι γονείς να γνωριστούν μεταξύ τους, να συνεργαστούν και να συναναστραφούν μεταξύ τους, εφ’ όσον αυτό χρειάζεται ή/και βοηθάει τα παιδιά τους.

Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης


Παρατήρηση – ημερολόγια

Ερωτηματολόγια


Ανατροφοδότηση – Προτάσεις ΣΕΕ


Στα πλαίσια ενδυνάμωσης της σχέσης σχολείου-οικογένειας μπορείτε να συμβουλευτείτε τον οδηγό: «

Η πλήρης τράπεζα των επικυρωμένων περιγραφικών δεικτών» του ΙΕΠ αλλά και την 1η έκδοση του Οδηγού Νηπιαγωγού του 2021 που αναφέρεται στις μεταβάσεις , κάθετες και μη.

Επίσης μπορείτε να εστιάσετε, στα πλαίσια του εθελοντισμού, στην εμπλοκή της οικογένειας σε δρώμενα που αφορούν το σχολείο ή την κοινότητα.

*Οι δράσεις ανακοινώνονται στο ιστολόγιο ή την ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας (με υπερσυνδέσμους στο στάδιο της αποτίμησης-Γ΄Φάση).

Καλή συνέχεια

27-12-2022

Β. Υλοποίηση της Δράσης


Περιγραφή


Οκτώβριος – Δεκέμβριος: Κάνουμε συνάντηση γονέων / κηδεμόνων, στην οποία συζητάμε για τη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή, ορίζουμε πλαίσιο συναντήσεων κι ενημερώνουμε για επιπλέον τρόπους επικοινωνίας με το σχολείο, όπως μέσω ΜΚΔ και του μπλογκ του σχολείου.

Ενημερώνουμε καθημερινά κατά την προσέλευση και αποχώρηση των παιδιών, για όσα συμβαίνουν στο σχολείο και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να συμμετέχουν, π.χ. να φέρουν αξεσουάρ για κάποια δραστηριότητα (καπέλα, πανιά κλπ), να φέρουν υλικό σε σχέση με κάποιο θέμα, όπως βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, παιχνίδια κ.α.

Στα πλαίσια των Χριστουγεννιάτικων δραστηριοτήτων διερευνούμε τα χριστουγεννιάτικα έθιμα της Ελλάδας. Οι

γονείς ετοιμάζουν και φέρνουν παραδοσιακά φαγητά και γλυκά. Επίσης κάποιοι γονείς μας συνοδεύουν για να πούμε τα κάλαντα στη γειτονιά, ενώ κάποιοι άλλοι μας περιμένουν με κεράσματα. Τέλος, γονείς που παίζουν μουσική, μας συνοδεύουν με τα όργανά τους στα κάλαντα. https://blogs.sch.gr/20nipkal/about/teachers/

Δημιουργούμε σελίδα του νηπιαγωγείου μας στα ΜΚΔ. https://www.facebook.com/profile.php?id=100085627654869

Ιανουάριος – Μάρτιος:

Για τις Απόκριες οργανώνουμε δραστηριότητες για γονείς και παιδιά:

Κάνουμε αποκριάτικο γάμο, στον οποίο καλούμε τους γονείς. Οι γονείς μας προμηθεύουν με νυφικό, τούλι για μπομπονιέρες, ρούχα και καπέλο για τον παπά, ρύζι. Συμμετέχουν στο γλέντι του γάμου με χορό.

Οργανώνουμε ένα πάρτυ, για την τελευταία μέρα της Αποκριάς, στο οποίο οι γονείς φέρνουν φαγητά, για ένα μπουφέ. Οργανώνουμε χορούς και μουσικοκινητικά παιχνίδια για γονείς και παιδιά.

Στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων «Φροντίζω το περιβάλλον: υιοθετώ ένα δέντρο» πηγαίνουμε στο πάρκο, με συνοδεία γονέων, για να παρατηρήσουμε τα δέντρα. Οι γονείς μοιράζονται στις ομάδες των παιδιών και συμμετέχουν στην παρατήρηση (μετράμε τα δέντρα, μετράμε τα όμοια δέντρα κλπ).

Οργανώνουμε για τους γονείς παρουσίαση από διαιτολόγο – μητέρα παιδιών του σχολείου, με θέμα «Διατροφή στη νηπιακή ηλικία».

Απρίλιος – Ιούνιος:

Στα πλαίσια του εργαστηρίου Δεξιοτήτων «Δημιουργώ και καινοτομώ: ονειρεύομαι το επάγγελμά μου», καλούμε τους γονείς να παρουσιάσουν το επάγγελμά τους.

Για τη γιορτή της μητέρας φτιάχνουμε πανό για τις μαμάδες και τις υποδεχόμαστε με τραγούδι.

Διοργανώνουμε (07/06/2023) παρουσίαση για τους γονείς από το ΚΕΠΕΨΥ με θέμα Τα όρια στη νηπιακή ηλικία.

Γ. Αποτίμηση της Δράσης


Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος


Ελπίζουμε και τη νέα χρονιά να συνεχιστεί η θετική εμπλοκή των γονέων στη σχολική ζωή και η καλή συνεργασία με τις/τους εκπαιδευτικούς.

Μπορούν π.χ. να οργανωθούν εκδηλώσεις/ εκδρομές/ εθελοντικές δράσεις, όπου θα συμμετέχουν και οι γονείς.

Να διοργανωθούν επιμορφώσεις / παρουσιάσεις για σημαντικά θέματα της αγωγής και υγείας των παιδιών.


Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης


Να οργανώσουμε επιμορφωτικές συναντήσεις με ειδικούς , όπου οι γονείς θα μπορούν να θέσουν ερωτήματα για :


Την ομαδικότητα, κοινωνικότητα, επικοινωνία.

Όρια, αυτοεκτίμηση, ενσυναίσθηση

Επίλυση συγκρούσεων, παιδική επιθετικότητα

Παιδί και οθόνες (Η/Υ, τάμπλετ, κινητά, τηλεόραση)

Στοματική υγιεινή, σωματική υγιεινή και υγεία


Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης


Θα μπορούσαμε:

Να δημοσιοποιήσουμε τις δράσεις μας στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον ( τοπική εφημερίδα).

Να διευρύνουμε την εθελοντική δράση ( δράσεις για καθαριότητα παραλίας/πάρκου, εθελοντική προσφορά σε επισκευές που χρειάζονται κατά καιρούς στο σχολείο, δημιουργία κήπου , κατασκευή στολών για γιορτές κλπ).

Να συνεργαστούμε με συλλόγους γονέων και κηδεμόνων άλλων σχολείων, με σκοπό την ανταλλαγή ιδεών και πρακτικών συνεργασίας.



Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης


Διατροφή στη νηπιακή ηλικία

Όρια κι αυτοεκτίμηση στα παιδιά (προγραμματισμένη για 07/06/24)




Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε


Η ψηφιακή παρουσίαση της διατροφολόγου διακινήθηκε και σε έντυπη μορφή, καθώς οι γονείς έδειξαν ενδιαφέρον


Φωτογραφίες και βίντεο από τις δραστηριότητες, που συμμετείχαν οι γονείς διακινήθηκαν μεταξύ των γονέων Σελίδες στα ΜΚΔ, ιστοσελίδα, ιστολόγιο

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν


Η συμμετοχή των γονέων δεν ήταν καθολική, αλλά ήταν ικανοποιητική. Δεν παρουσιάστηκαν άλλες δυσκολίες


Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων


Η θετική στάση των εκπαιδευτικών.

Η θετική στάση των γονέων.

Η καθημερινή επικοινωνία

Ενημέρωση γονέων για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσα από τις αναρτήσεις στην ιστοσελίδα του νηπιαγωγείου.

Ενημέρωση για τις ανακοινώσεις του σχολείου μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Εξοικείωση γονέων και εκπαιδευτικών με τις νέες τεχνολογίες.



Βαθμός επίτευξης των στόχων που είχαν τεθεί

4 = Πλήρως


Αποτελέσματα της Δράσης


Η δράση είχε θετικά αποτελέσματα.

Οι γονείς ανταποκρίθηκαν πρόθυμα και συχνά έφερναν δικές τους προτάσεις, η εμπιστοσύνη ενδυναμώθηκε.

Η επικοινωνία ήταν αποτελεσματική και η αλληλοεκτίμηση εκφράστηκε με χαρά και από τις δύο πλευρές. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία όμορφου κλίματος από τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
.




Αλλαγές σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό (εφόσον υπήρξαν)


Οι γονείς δεν ήταν πρόθυμοι να “τρεξουν” μια δική τους δημόσια, ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας., όπως προτάθηκε. Δημιούργησαν όμως κάποιες κλειστές ομάδες επικοινωνίας.